جمهوری ترکیه سازمان توسعه آناتولی شرقی
-: (GMT + 3)
Select Language

منظر اقتصادی

اقتصاد ترکیه در 14 سال اخیر با رشد اقتصادی مستمر، عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود به نمایش گذاشته است.استراتژی اقتصاد کلان قوی، سیاست‌های مالی استوار و اصلاحات ساختاری ریشه‌ای از طرفی اقتصاد ترکیه را با دنیا ادغام کرده و از طرف دیگر، این کشور را از لحاظ ارقام سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم  در منطقه، به یکی از پیشرو‌ترین کشورها تبدیل کرده است.این اصلاحات، باعث تقویت نقش اقتصادی ترکیه در بخش خصوصی و رشد اثر بخشی و انعطاف‌پذیری بخش مالی و پایه‌گذاری مستحکم‌تر در حوزه‌ی تامین مالی عمومی شده است.اصلاحات انجام شده مهره‌های ساختار اقتصادی کشور و نمایه‌های مالی کشور را تقویت کرده است، اقتصاد کشور بین سال های 2003 الی 2016، با نرخ رشد میانگین سالیانه‌ی  5،6درصدی در حوزه‌ی تولید ناخالص داخلی حقیقی همراه بوده است.

 

رشد میانگین سالیانه تولید ناخالص داخلی حقیقی (%)  2016-2003

 

 

 (متن نمودار (از بالا به پایین): ترکیه، شیلی، اسلوواکی، لهستان، آفریقای جنوبی، جمهوری چک، مکزیک، برزیل، ایالات متحده‌ی آمریکا، اسلوونی، مجارستان، اتحادیه‌ی اروپا (۲۸ کشور)، ژاپن.

منبع:سازمان همکاری اقتصادی و توسعه ۲۰۱۷

 

موفقیت اقتصادی بدست آمده توسط ترکیه در14 سال اخیر، بسیاری از متخصصین و سازمان‌های بین‌المللی را تحت تاثیر قرار داده است و امکان ارائه‌ی پیش‌بینی‌های مطمئنی درباره آینده کشور را ایجاد کرده است. به عنوان مثال، بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان همکاری‌ اقتصادی و توسعه، ترکیه در بازه‌ی زمانی 2025-2015 با نرخ رشد میانگین سالیانه 4،9% بین کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، یکی از اقتصادهایی است که سریع ترین رشد را در دنیا خواهد داشت. پیش‌بینی‌های انجام‌شده درخصوص رشد میانگین سالیانه تولید ناخالص داخلی کشورهای سازمان همکاری‌ اقتصادی و توسعه در بازه‌ی زمانی 2025-2015 (%) (دلار آمریکا 2010 برابری قدرت خرید)

 

 

 متن نمودار (از چپ به راست): ترکیه، شیلی، یونان، جمهوری چک، استرالیا، استونی، اسلوواکی، اسرائیل، ایرلند، سوئد، انگلستان، هلند، فنلاند، ایالات متحده‌ی آمریکا، نروژ، لوکزامبورگ، فرانسه، نیوزلند، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، اسلوونی، لهستان، سوئیس، بلژیک، اتریش، کانادا، ایتالیا، منطقه‌ی اروپا، اسپانیا، مجارستان، دانمارک، پرتغال، ایسلند، آلمان، ژاپن.

منبع:(سازمان همکاری‌ اقتصادی و توسعه)

 

ترکیه به همراه رشد با ثبات در حوزه‌ي اقتصاد، در زمینه‌ی دارایی‌های عمومی نیز پیشرفت کرده است. بدهی اسمی سهام عمومی، طبق تعریف اتحادیه اروپا، بین سال‌های 2016-2002 از 72،1% به 28،3% کاهش یافته است و ترکیه از سال 2004 با معیار «بدهی سهام عمومی تا سقف حداکثر 60%» که از جمله معیارهای پیمان اتحادیه‌ی اروپا (پیمان ماستریخت) است، مطابقت دارد. به همین ترتیب، نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی بین سال‌های 2016-2003 از 10% به زیر 2% رسیده است و رفته‌رفته با معیارهای تعادل بودجه‌ی تعیین‌شده در پیمان اتحادیه‌ی اروپا (پیمان ماستریخت) مطابقت نشان می‌دهد.

.

در سال 2016، تولید ناخالص داخلی از 236 میلیارد دلار آمریکا به 857 میلیارد دلار آمریکا رسیده است و در همان دوره درآمد ملی به ازای هر شخص (سرانه درآمد) از 3،581 دلار آمریکا به 10،807 دلار آمریکا افزایش یافته است. پیشرفت‌های حائز اهمیتی که در اقتصاد ترکیه رخ داده‌اند، بر درآمدهای تجارت خارجی نیز تأثیر گذاشته‌اند. در سال 2002، صادرات ترکیه معادل 36 میلیارد دلار آمریکا بوده است، که این مبلغ در پایان سال 2016 به 143 میلیارد دلار آمریکا افزایش یافته است، درآمد گردشگری نیز از 12،4 میلیارد دلار در سال 2002، به 22میلیارد دلار در سال 2016  افزایش یافته است.ترکیه به کمک عملکرد فوق العاده ای که در این مدت کوتاه به نمایش گذاشته است، در سطح جهانی به یک «اقتصاد درحال رشد» استثنایی تبدیل شده است.

 

این کشور، در رتبه بندی تولید ناخالص داخلی در سال 2016، در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا رتبه‌ی ششم را به خود اختصاص داده و در سطح جهان نیز، به هفدهمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده است. طی 14 سال اخیر، میزان کل سرمایه‌گذاری‌های خارجی مستقیم جذب‌شده به کشور، 180 میلیارد دلار آمریکا بوده است.

هفدهمین اقتصاد بزرگ دنیا در سال 2016 و ششمین اقتصاد بزرگ  در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا (تولید ناخالص داخلی، صندوق بین‌المللی پول)

 رشد میانگین سالیانه تولید ناخالص داخلی حقیقی به میزان 5،6% در سال‌های 2016-2003

تولید ناخالص داخلی که از 236 میلیارد دلار آمریکا در سال 2002 به 857 میلیارد دلار آمریکا در سال 2016 رسیده است.

نظام مالی سخت‌گیرانه و سیاست‌های اقتصادی منسجم

صنعت مالی که مقاومت آن در برابر بحران‌های اقتصادی جهانی، اثبات‌شده است.

 

اقتصاد موفق

اقتصاد ترکیه به سرعت در حال رشد است؛ در سال 2002 درآمد حاصل از تولید ناخالص داخلی از 231 میلیارد دلار با بیش ازسه برابر افزایش، به 851 میلیارد دلار آمریکا افزایش یافته است. (مرکز آمار ترکیه) رشد اقتصادی پایدار؛ بین سال های 2002 الی ۲۰۱۷، میانگین سالیانه‌ی تولید ناخالص داخلی حقیقی 5،8 % افزایش یافته است. (مرکز آمار ترکیه) پیش‌بینی می‌شود که ترکیه با نرخ رشد ۵ درصدی در میانگین سالیانه تولید ناخالص داخلی حقیقی در سال 2019-2018، بین کشورهای سازمان همکاری‌ اقتصادی و توسعه، یکی از آینده‌دارترین و سریع‌ترین کشورها در زمینه‌ی رشد اقتصادی باشد. (سازمان همکاری اقتصادی و توسعه) ترکیه در سال 2017 سیزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا و پنجمین اقتصاد بزرگ منطقه اتحادیه اروپا است (تولید ناخالص داخلی بر اساس برابری قدرت خرید، (طبق چشم انداز اقتصاد جهانی  صندوق بین‌المللی پول)) اقتصاد سازماندهی‌شده با جذب 193 میلیارد دلار سرمایه‌ی خارجی مستقیم در 15 سال اخیر(بانک مرکزی جمهوری ترکیه) بخش خصوصی پویا و کاملاً حرفه‌ای که حجم صادرات آن در بازه‌ی زمانی بین سال‌های ۲۰۰۳ الی ۲۰۱۷، با افزایش ۳۳۵درصدی، به 157 میلیارد دلار آمریکا رسیده است (مرکز آمار ترکیه).

 

 

 

 

 

  • تماس با سازمان توسعه آناتولی شرقی
  • ۰ ۴۳۲ ۴۸۵ ۱۰ ۱۵
  • تماس با میز ایران
  • ۰ ۴۳۲ ۴۸۵ ۱۰ ۲۴
  • آدرس
  • Doğu Anadolu Kalkınma Ajansı
    Şerefiye Mah. Cumhuriyet Cad. 943. Sok. No:1 65140 İpekyolu / Van
  • ایمیل
  • kuk@daka.org.tr
رسانه‌های اجتماعی
تمامی حقوق برای سازمان توسعه آناتولی شرقی محفوظ است سال نشر طراحی وب