جمهوری ترکیه سازمان توسعه آناتولی شرقی
-: (GMT + 3)
Select Language

مجوز کار

ثبت‌نام واقدامات لازم جهت دریافت‌مجوز کار در ترکیه  را می‌توان از داخل و یا خارج از کشور انجام داد.

در مراجعاتی که از خارج از کشور انجام می‌شوند، اتباع خارجی برای مجوز کار می‌بایست با در دست داشتن قرارداد کار، نامه انتصاب و یا گواهی نشان‌دهنده شریک‌بودن در شرکت، به سفارت‌خانه‌‌ی جمهوری ترکیه در کشوری که شهروند آن هستند (و یا به صورت دائمی‌در آن اقامت دارند)، مراجعه کنند.

کارفرمای ترکیه‌ای، ظرف مدت ده روز کاری از تاریخ مراجعه‌ی متقاضی به نمایندگی‌ها، می‌بایست اقدام به ثبت‌نام الکترونیکی کند و اطلاعات و مدارک لازم را شخصا و یا از طریق ایمیل، به وزارت کار و امور اجتماعی ارسال کند.سفارت‌خانه‌های جمهوری ترکیه و وزارت‌خانه‌ی مربوطه، مراجعات خارج از کشور و عملیات مربوطه را بصورت الکترونیکی پیش خواهند برد.

مدارک لازم برای ثبت‌نام، می‌بایست ظرف مدت ده روز کاری از تاریخ مراجعه تبعه‌ی خارجی به سفارت و  پس از ثبت‌نام الکترونیکی، توسط کارفرما به وزارت خانه ارسال شود.

اتباع خارجی که مراجعه آن‌ها از طرف وزارت کار و امور اجتماعی پذیرفته شود و گواهی مجوز کار آن‌ها تنظیم شده باشد، می‌بایست حداکثر  ظرف مدت صد و هشتاد روز وارد ترکیه شوند.

به جز که مجوزهای اقامت تحصیلی جهت آموزش در ترکیه دارند، سایر اتباع خارجی دارای حداقل شش ماه مجوز اقامت (در تاریخ مراجعه) و یا کارفرمایان این افراد، می‌توانند برای دریافت مجوز کار ثبت‌نام کنند.

افرادی ​آن دسته از اتباع خارجی که مشمول شرایط فوق هستند، باید الزاماً از طریق سفارت‌خانه‌های خارجی جمهوری ترکیه اقدام به ثبت‌نام کنند.

مدارک لازم جهت ثبت‌نام می‌بایست ظرف مدت شش روزکاری پس از مراجعه الکترونیکی، شخصا ویا از طریق ایمیل به وزارت کار و امور اجتماعی ارسالشوند.

وزارت کار و امور اجتماعی، با اخذ نظرات از وزارت‌خانه‌ها و مراجع ذیربط در مواقع لازم، نتایج مراجعات مجوز کار را نهایی و اعلام خواهد کرد

ثبت‌نام‌هایی که طبق اصول انجام شده باشند (به شرط کامل و بی‌نقص بودن مدارک)، حداکثر تا سی روز توسط وزارتخانه ارزیابی خواهند شد

در صورت تشخیص ناقص بودن مدارک ثبت‌نامی توسط وزارتخانه، به شخص مراجعه کننده جهت تکمیل مدارک اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در این حالت، مهلت رسیدگی سی روزه، از زمان انتقال مدارک ناقص به وزارت خانه، محاسبه خواهد شد.

در مراجعات خارج از کشور، وزارت خانه رأی مثبت و یا منفی خود در رابطه با ثبت‌نام مجوز کار را جهت اطلاع‌رسانی به تبعه‌ی خارجی (از کانال وزارتامور خارجه)به سفارتخانه‌ی مربوطه جمهوری ترکیه اعلام می‌نماید.

در مراجعاتی که از داخل کشور انجام می‌شوند نیز به تبعه‌ی خارجی ویا کارفرما اطلاع رسانی خواهد شد.

افرادی که با اخذ مجوز کار و اقامت از کنسولگری وارد ترکیه می‌شوند، ظرف مدت بیست روز کاری از تاریخ ورود به کشور، می‌بایست در سیستم ثبت آدرسدر ترکیه ثبت نام کنند.

اصول و مقررات اجرایی در رابطه با مجوز کار اتباع خارجی که در ترکیه استخدام خواهند شد، علاوه بر اینکه در حوزه‌ی آموزشی، حوزه‌ی خدمات خانگی، حوزه‌ی سلامت، حوزه‌ی گردشگری، حوزه‌ی هوانوردی، حوزه‌ی سرگرمی ‌و سایر حوزه‌ی‌ها متفاوت خواهد بود، در خصوص سرمایه‌‌گذاری‌های خارجی مستقیم، سرمایه‌‌گذاری‌های ویژه‌ی خارجی مستقیم، خدمات حرفه‌ای ودفاتر ارتباطی نیز متفاوت می‌باشد.

 

اسناد و مدارک لازم جهت ارزیابی مجوز کار

فرآیند ثبت‌‌نام مجوز کار، معمولا با مراجعه‌ی اتباع خارجی به سفارت‌خانه‌های خارجی ذیربط  جمهوری ترکیه، جهت دریافت مجوز کار و ویزا آغاز می‌شود.اما در صورتی که شخص خارجی در ترکیه حضور داشته باشد و حداقل 6 ماه از مجوز اقامت وی باقی مانده باشد، می‌تواند بصورت حضوری و از داخل کشور برای ثبت‌نام اقدام کند.مدارک درخواستی از طریق سیستم اتوماسیون مجوز الکترونیکی به صورت آنلاین ارسال خواهند شد.

کارفرما جهت استفاده از فضای الکترونیکی می‌بایست دارای KEP (ایمیل ثبت شده) و امضای الکترونیکی باشد.

وب‌سایت ثبت‌نام مجوز کار

 

مدارک لازم:

قرارداد کاری که توسط  کارفرما و تبعه‌ی خارجی امضا شده است.

(این گواهی در حین ثبت‌نام الکترونیکی اسکن شده و به صورت آنلاین ارسال خواهد شد.) جهت مشاهده نمونه قرارداد کاری کلیک کنید.

کپی پاسپورت

در مواردی که پاسپورت با حروف لاتین نوشته نشده، ترجمه‌ی انجام‌شده توسط مترجمان معتبر و یا ترجمه‌های تایید شده توسط مقامات ذیربط نیز به مدارکثبت‌نام اضافه خواهد شد). (این گواهی حین ثبت‌نام الکترونیکی اسکن شده و به صورت آنلاین ارسال خواهد شد.)

نکته‌ی مهم: طبق قانون شماره 6458 ماده 23، مجوزهای کار اعطا‌شده به اتباع خارجی که درخواست‌شان مورد تایید وزارت‌خانه  بوده است، به صورتی تنظیم خواهند شد که تاریخ اعتبار آن‌ها حداکثر تا شصت روز قبل از اتمام تاریخ اعتبار پاسپورت فرد باشد.

لازم به ذکر است که ثبت‌نام‌های انجام‌شده‌ با پاسپورت‌هایی (و یا مدارک معادل) که تاریخ اعتبار آن‌ها کمتر از شصت روز باشد، رسیدگی نخواهند شد.

کپی مدرک دیپلم و یا گواهی موقت فارغ التحصیلی ترجمه‌شده و تایید‌شده توسط مترجمان معتبر و یا دفاتر ترجمه رسمی.این گواهی در حین مراجعه الکترونیکی اسکن شده و به صورت آنلاین ارسال خواهد شد.

برای آن دسته از اتباع خارجی که در چارچوب خدمات فنی حرفه‌ای فعالیت خواهند داشت و یا اتباع خارجی که  در مشاغل تعیین‌شده توسط وزارت‌خانه فعالیت خواهند داشت، دیپلم اجباری است.

در خدمات خانگی، ارائه دیپلم اجباری نیست و اعلام آخرین مقطع آموزشی گذرانده‌شده در مدرسه کافی می‌باشد.روزنامه رسمی‌ثبت تجاری ترکیه که نشان دهنده آخرین ساختار سرمایه‌ و نام افراد شریک در شرکت است.جدول ترازنامه و برگه‌ی سود و ضرر آخرین سال فعالیت، که به تایید اداره مالیات و یا مشاور مالی معتبر رسیده باشد.

حوزه‌ي آموزش:

مدرک صلاحیت شغلی اتباع خارجی دریافت‌شده از وزارت آموزش و پرورش، برای اتباع خارجی که در موسسات آموزشی ویژه وابسته به آموزش و پرورش ماموریت دارند.

«مجوز افتتاح موسسه و مجوز شروع آموزش» و «جواز کسب» اخذ شده از وزارت آموزش و پرورش برای سازمان‌های آموزش خصوصی که شخص خارجی را استخدام خواهند کرد.

 

خدمات خانگی:

در حوزه‌ی خدمات خانگی، به جز برای مراقبت از سالمندان، بیماران و کودکان به اتباع خارجی مجوز کار داده نمی‌شود.

 

حوزه‌ی سلامت:

برای آن دسته از اتباع خارجی که در شغل‌های حرفه‌ای پزشکی در موسسه‌های درمانی خصوصی وابسته به وزارت بهداشت فعالیت خواهند داشت، ارائه‌ی گواهی مجوز قبلی دریافت‌شده از اداره بهداشت استان که نشان‌دهنده صلاحیت حرفه‌ای شخص است، الزامی می‌باشد.

این گواهی در حین ثبت‌نام الکترونیکی اسکن شده و به صورت آنلاین ارسال خواهد شد.

مجوز فعالیت اخذ شده از اداره بهداشت استان برای موسسه‌‌های درمانی خصوصی که اتباع خارجی را استخدام می‌کنند.

 

حوزه‌ی گردشگری:

گواهی کسب‌و‌کار و سرمایه‌گذاری اخذشده از وزارت فرهنگ و گردشگری برای اتباع خارجی که می‌خواهند در محل کارهای دارای جواز گردشگری استخدام شوند.

در صورتی که محل کار مربوطه فاقد جواز باشد، گواهی فعالیت اخذ شده از اتاق بازرگانی باید حین مراجعه الکترونیکی اسکن شده و به صورت آنلاین ارسال شود.

 

حوزه‌ی سرگرمی ‌و تفریح:

گواهینامه ترجمه‌شده  به ترکی استانبولی توسط مترجم معتبر و یا مقامات رسمی (می‌بایست بر روی گواهی شخص متقاضی دریافت مجور کار ذکر شود،که وی به عنوان هنرمند دارای شهرت بین‌المللی است و یا در کسب و کارهای مشابه خارجی فعالیت دارد و بر اساس قرارداد لاحه 1961 شرح آپوستیل  و یا شرح تایید نمایندگی‌اش چگونه است).

(این گواهی حین ثبت‌نام الکترونیکی اسکن شده و به صورت آنلاین ارسال خواهد شد).

قرارداد کاری که به زبان ترکی استانبولی و زبان تبعه‌ی خارجی تنظیم شده است.

(قرارداد کاری که به امضای کارفرما و شخص خارجی رسیده است، در حین مراجعه الکترونیکی اسکن شده و به صورت آنلاین ارسال خواهد شد)

گواهی کسب اخذشده از وزارت فرهنگ و گردشگری.

 

موارد الزامی‌که می‌بایست در قراردادهای کاری با هنرمندان خارجی ذکر شوند:

1.ذکر ماده‌ای مبنی بر اینکه درصورت نیاز به بازگشت هنرمند خارجی به کشورش (ظرف مدت زمان کاری‌ تعیین‌شده برای وی)، هزینه بلیط برگشت و رفت‌وآمد وی بر عهده‌ی کارفرما است.

2.  ذکر تعهدی مبنی بر اینکه، دستمزد هنرمند خارجی از سه برابر حداقل حقوق کارگری (که هر شش ماه یکبار تغییرمی‌کند) کمتر نخواهد بود.

3. ) شماره مالیاتی محل کار

4. علاوه بر حق و حقوق کارمند، شماره تلفن 155  (امدادرسانی پلیس) و شماره تلفن ۱۵۷ (کمک به قربانیان تجارت انسان)، شماره تلفن ۱۷۰ (امداد رسانی تلفنی) و شماره تماس‌های ادارات استان، سازمان کار و وزارت کار نیز در صورت نیاز به پشتیبانی در اختیار هنرمند خارجی قرار خواهد گرفت.

 

حوزه‌ی هوانوردی:

برای خلبانان خارجی که در محل کارهای حوزه‌ی هوانوردی استخدام خواهند شد، گواهی خلبانی که توسط مترجم معتبر ترجمه‌شده و یا توسط مقامات رسمی‌تاییدشده است، الزامی  می‌باشد.این گواهی در حین مراجعه الکترونیکی اسکن شده و به صورت آنلاین ارسال خواهد شد.

مجوز کاری تنظیم‌شده توسط وزارت‌خانه، زمانی به منزله‌ی معتبربودن گواهی‌نامه‌های خلبانان خارجی در ترکیه است که گواهی اعتبارسنجی نیز از اداره کل وزارت حمل‌و‌نقل هوانوردی کشور اخذ شود.

 

مهندسین و معمارها

در چارچوب  خدمات حرفه‌ای، شخص خارجی که درخواست مجوز کار به عنوان مهندس/معمار کرده است، در صورتی که آموزش عالی خود را در خارج از کشور گذرانده باشد، طبق ماده‌های 3 و 7 قانون شماره 2547 و مطابق با مقررات دیپلم‌های اموزش عالی خارج از کشور، باید مدرک معادل دیپلم و یا فارغ التحصیلی موقت دریافت کند.

(این گواهی در حین مراجعه الکترونیکی اسکن شده و به صورت آنلاین ارسال خواهد شد)

ارائه‌ی گواهی حقوق و دستمزد مبنی بر استخدام‌ شدن کارگر ترکیه‌ای در شغل‌هایی که قرار است تبعه‌ی خارجی به عنوان مهندس/معمار/برنامه ریز شهر استخدام شود، برای کارفرمایان/اشخاص حقوقی الزامی است.

(این گواهی در حین مراجعه الکترونیکی اسکن شده و به صورت آنلاین ارسال خواهد شد)

 

شرکت‌ها و شعبه‌هایی که در چارچوب «سرمایه‌گذاری‌های خارجی مستقیم ویژه» فعالیت می‌کنند.

بر اساس مفاد تعیین‌شده در ماده‌ی 10/a مقررات، درخصوص استخدام پرسنل خارجی در سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم، شرکت‌ها و شعبه‌هایی که حداقل یکی از معیارهای سرمایه گذاری خارجی مستقیم ویژه را داشته باشند، می‌توانند بر اساس اصول مشخص شده در زیر، جهت ثبت‌نام مجوز کار اتباع خارجی اقدام کنند.

مدارکی دال بر اینکه  شرکت در آخرین سال فعالیت‌اش، حداقل 1 میلیون دلار آمریکا صادرات داشته است (مدارکی از قبیل رسید بانکی نشان دهنده میزان صادرات، یادداشت بانکی، رسید خرید ارز و یا رونوشت آن، صورت‌وضعیت سود تاییدشده‌ی شرکت و ...)

 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت‌نام کارکنان اصلی که قرار است در شرکت‌هایی که حداقل یکی از شرایط بالا را فراهم کرده‌اند، کار کنند:

1. برای سمت‌های شغلی از قبیل شریک شرکت، رئیس هیئت مدیره، عضو هیئت مدیره، مدیر عامل، معاون مدیر عامل، مدیر شرکت، معاون مدیر شرکت و مشابه آن (مدارکی نظیرگواهی امضا، حکم هیئت مدیره ویا  شورای شرکا و کپی آن)

2.مدارک لازم برای کارشناسانی که دارای اطلاعات درباره‌ی خدمات شرکت، تجهیزات و تکنیک‌های تحقیقاتی و اطلاعات مدیریتی هستند: تصدیق‌نامه و ترجمه آن ، کپی دیپلم و ترجمه ‌آن  و سایر مدارک مرتبط با بخشی که قرار است کارکنان در آن استخدام شوند و کپی‌ آن‌ها (به عنوان مثال، برای پرسنل بخش صادرات، رسید بانکی نشان دهنده صادرات در سطح کشورها، یادداشت بانکی، رونوشت فاکتور خرید ارز و مشابه آن)

3. نامه انتصاب برای انجام ماموریت از طرف شرکت اصلی تبعه‌ی خارجی در خارج از کشور (برای کارکنان کلیدی که قرار است استخدام شوند).

 

دفاتر ارتباطی:

برای اتباع خارجی که در دفاتر ارتباطی استخدام خواهند شد، ارائه‌ی مجوز کاری که از وزارت اقتصاد گرفته شده است الزامی می‌باشد. این مدرک در حین مراجعه الکترونیکی اسکن شده و به صورت آنلاین ارسال خواهد شد.برای دفاتر ارتباطی، مدارکی مبنی بر اینکه در سال آخر فعالیت، از خارج از کشور حداقل 200 هزار دلار آمریکا و یا معادل آن ارز وارد کرده‌اند (مدارکی از قبیل گواهی اختیار برای شخص مسئول دفتر و رسید بانکی در رابطه با انتقال ارز، نامه بانک، رسید خرید ارز و کپی آن)

 

تمدید مدت زمان مجوز کار

طبق ماده 10 قانون نیروی کار بین المللی به شماره 6735، در صورتی که ثبت‌‌نام مجوز کار توسط وزارت‌خانه موردتایید واقع شود، برای کار در یک محل کار مشخص متعلق به شخص حقیقی و یا حقوقی و یا سازمان دولتی و موسسات، به شخص خارجی به شرط اینکه مدت زمان قرارداد کار و یا خدمات را رد نکند و به شرط کار کردن در همان شاخه کاری، در اولین مراجعه حداکثر یک سال مجوز کار اعطا خواهد شد.جهت تمدید مدت زمان مجوز کار اعطا‌شده از طرف وزارت‌خانه، به شرط اینکه تا تاریخ اتمام اعتبار مجوز کار فعلی حداکثر دو ماه زمان باقی مانده باشد، می‌توان جهت تمدید مجوز کار اقدام کرد. مراجعاتی که  که بعد از اتمام زمان مجوز کارصورت می‌گیرد قابل اجرا نیستند.

درخواست تمدید مجوز کار، همانند ثبت‌نام اولیه از طریق سیستم دولت الکترونیکی و در فضای الکترونیکی انجام می‌شوند.بعد از مدت زمان کار قانونی یک ساله، در صورت مثبت‌بودن نتیجه‌ی ارزیابی درخواست تمدید، طبق ماده 7 قانون شماره 6735، به شرط وابسته بودن به همان کارفرما، مجوز کار در اولین مراجعه برای تمدید، حداکثر تا دو سال و در مراجعه‌های تمدید بعدی حداکثر تا سه سال قابل تمدید است.مراجعاتی که برای کار نزد یک کافرمای دیگر انجام شوند،  طبق اصول و قوانین ثبت‌نام اولیه (تا سقف یک‌سال) ارزیابی می‌شوند.

 

معیارهای ارزیابی مجوز

طبق ماده 13 مقررات اجرای قانون به شماره 4817 درباره مجوزهای کار اتباع خارجی ، معیارهای ارزیابی که صاحب کار  و اتباع خارجی متقاضی کار ملزم به رعایت آن‌ها هستند، به شرح زیر است:

1. در محل کاری که درخواست مجوز کار داده است، استخدام حداقل پنج شهروند ترکیه ای الزامیست

در صورت درخواست برای استخدام بیش از یک نفر تبعه‌ی خارجی در یک محل کار، به ازای درخواست برای هر تبعه‌ی خارجی، استخدام پنج شهروند ترکیه‌ای ضروری است.

در صورتی که شخص خارجی متقاضی مجوز، شریک شرکت باشد، شرط استخدام پنج نفر شهروند ترکیه‌ای صرفاً  درخصوص  شش ماه پایانی مجوز یک ساله (اعطا‌شده توسط وزارت‌خانه) صادق است.

2.سرمایه پرداختی محل کار (شرکت) می‌بایست حداقل 100،000 لیره ترکیه باشد و یا فروش ناخالص آن حداقل 800،000 لیره ترکیه و یا مبلغ صادرات آخرین سال آن حداقل 250،000 دلار آمریکا باشد.

3. در ارزیابی درخواست‌های مجوز کار اتباع خارجی برای کار در انجمن‌های خیریه و اوقاف، ماده‌ی شماره‌ی 2؛ و برای ارزیابی مجوز کار اتباع خارجی برای کار در سفرات‌خانه‌های ترکیه، خطوط هوایی بین‌المللی دولتی، حوزه‌ی آموزش و خدمات خانگی نیز مفاد شماره‌ی 1 و 2 اعمال نخواهند شد.

4. سرمایه‌ي تبعه‌ی خارجی که قصد شریک شدن در شرکت را دارد، نباید کمتر از 40،000 لیره  باشد و حداقل 20درصد از سهام شرکت نیز باید متعلق به تبعه‌ی خارجی باشد.

5. حقوق ماهیانه پرداختی توسط کارفرما به شخص خارجی، می‌بایست متناسب با سطح اختیارات و ماموریت شخص خارجی باشد.

بر این اساس، با توجه به حداقل حقوق کارگری کشور در زمان ثبت‌نام برای مجوز کار، میزان حقوق پرداختی به تبعه‌ی خارجی باید حداقل:

1.الف) برای مدیران بالا دست، خلبانان و مهندسین و معمارانی که درخواست مجوز اولیه کرده‌اند، 6،5 برابر حداقل حقوق کارگری باشد.

2.ب) برای مدیران واحدها و یا شعبه‌ها و مهندسین و معمارها 4 برابر حداقل حقوق کارگری باشد.

3.پ) برای اتباع خارجی که در عناوین شغلی که نیاز به تخصص و مهارت دارد (مانند معلمی ‌و روانشناسی، فیزیوتراپی، موسیقی‌دان و هنرمند تئاتر و نمایش) کار خواهند کرد، 3 برابر حداقل حقوق کارگری باشد.

4.ت) برای اتباع خارجی که در خدمات خانگی کار خواهند کرد، حداقل دستمزد برابر با حداقل حقوق کارگری است؛ به جز مشاغلی که در بالا ذکر شد، سمت‌هایی همچون کارمند فروش، مامور بازاریابی-صادرات، باید حداقل 1،5 برابر حداقل حقوق کارگری باشد.

5.ث) اتباع خارجی که در شرکت‌های گردشگری-انیمیشن در سمت‌هایی از قبیل بدل‌کار و مشابه آن کار می‌کنند، و اتباع خارجی که در کارهایی مثل ماساژوری و درمانگر اسپا ومشابه آن کار می‌کنند 2 برابر حداقل حقوق کارگری باشد.

.6. در خصوص کسب و کارهای گردشگری که حداقل چهار ستاره از وزارت فرهنگ و گردشگری دریافت‌ کرده‌اند و ثابت شود که دارای سالن ماساژ مجوزدار هستند و شهرک‌های تفریحی مجوزدار، درخواست ماساژور زن و مرد و درمانگر اسپا (که تخصص نیاز دارد) مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت، درخواست کسب‌و‌کارها ومحل‌کارهایی که این معیارها را نداشته‌ باشند، مورد تایید قرار نخواهد گرفت.

7.(متغیر: 20.4.2011/ÇGM-8108) برای آن دسته از اتباع خارجی که در حوزه‌ی سرگرمی ‌و شرکت‌های هماهنگ کننده توریسم-انیمیشن، در کارهایی که نیاز به تخصص و مهارت دارد استخدام خواهند شد، در صورتی که حداقل 10 شهروند ترکیه در شرکت مذبور در حال کار باشند، شرط استخدام پنج شهروند ترکیه‌ای  به ازای هر تبعه‌ی خارجی  به صورت جداگانه اعمال نخواهد شد.

8.(ماده پیوست: 20.4.2011/ÇGM-8108) در ارزیابی درخواست مجوز کار  در رابطه با اتباع خارجی که در کارهای خرید کالا و خدمات طبق قرارداد سازمان‌های عمومی ‌و یا  اصول مناقصه  کار می‌کنند،  در مواردی که توسط سازمان‌های عمومی‌ قراردادهای دوگانه و یا چندگانه‌ (که ترکیه یکی از طرفین آن است)  معیارهای مشخص شده در مفاد 1 و 2 اعمال نخواهد شد.

9.(ماده پیوست: 20.4.2011/ÇGM-8108)  درخصوص کارهایی که نیازمند تکنولوژی پیشرفته است و یا در صورتی که در سمت موردنظر متخصص ترکیه‌ای وجود نداشته باشد، درصورت ارائه‌ی تاییدیه از طرف مقامات اداره کل مربوطه، معیارهایی که در مفاد 1 و 2 مشخص شده‌اند، اعمال نخواهند شد.

10.(ماده پیوست: 20.4.2011/ÇGM-8108) در کسب و کارهایی که شرایط سرمایه گذاری خارجی ویژه را دارند، برای استخدام اتباع خارجی که جزو کارکنان کلیدی محسوب نمی‌شوند، مفاد ماده‌ی 1، با در نظر گرفتن تعداد شهروند ترکیه‌ای شاغل در کلیه محل‌های کار در سطح کشور اعمال خواهد شد. (یعنی نسبت ۵ به ۱ نه تنها در شرکت بلکه در سطح کشور نیز بررسی خواهد شد).

 

اتباع خارجی که معیارها در ثبت‌نام‌ آن‌ها اعمال نخواهند شد

درباره مجوز کار اتباع خارجی، طبق احکام مقررات قانون اجرایی، اتباع خارجی که تابع معیارهای ارزیابی مجور کار نیستند، به شرح ذیل هستند:  (لازم به ذکر است که دریافت مجوز کار برای اتباع خارجی ذکرشده در اینجا نیز الزامیست)

 

اتباع خارجی که مادر، پدر و یا فرزند آن‌ها شهروند ترکیه است.اتباع خارجی که حداقل به مدت سه سال با یک شهروند ترکیه‌ای ازدواج و زندگی مشترک داشته‌اند.اتباع خارجی شهروند جمهوری ترکیه قبرس شمالیاتباع خارجی که دارای مجوز اقامت در چارچوب فعالیت‌های اجتماعات ترک و خویشاوندی هستند.  اتباع خارجی که دارای مجوز اقامت در چارچوب ملاحظات انسانی هستند.اتباع خارجی که دارای مجوز اقامت تحت عنوان «افراد بدون تابعیت» هستند.

دریافت اطلاعات بیشتر از سایت وزارت کار، خانواده و خدمات اجتماعی

 

  • تماس با سازمان توسعه آناتولی شرقی
  • ۰ ۴۳۲ ۴۸۵ ۱۰ ۱۵
  • تماس با میز ایران
  • ۰ ۴۳۲ ۴۸۵ ۱۰ ۲۴
  • آدرس
  • Doğu Anadolu Kalkınma Ajansı
    Şerefiye Mah. Cumhuriyet Cad. 943. Sok. No:1 65140 İpekyolu / Van
  • ایمیل
  • kuk@daka.org.tr
رسانه‌های اجتماعی
تمامی حقوق برای سازمان توسعه آناتولی شرقی محفوظ است سال نشر طراحی وب