جمهوری ترکیه سازمان توسعه آناتولی شرقی
-: (GMT + 3)
Select Language

ماشین آلات

تولید ماشین آلات، یکی از مهم ترین صنعت‌های رو به رشد در اقتصاد ترکیه محسوب می‌شود. این صنعت، به ویژه به کمک ایجاد ورودی‌ها در صنایع مهمی ‌نظیر تولید کالای واسطه و ساختمان‌سازی، انرژی، نساجی، کشاورزی و معدن‌کاری، نقش مهمی‌در پیشرفت صنایع تولیدی در ترکیه ایفا می‌کند. تولید ماشین آلات در ترکیه با حجم بالای تحقیق و توسعه (سالانه بیش از 45،000 مهندس فارغ‌التحصیل) و با ایجاد ارزش افزوده مطرح شده است.

نرخ صادرات/واردات در صنعت به 52% رسیده و حدودا 85% ورودی‌های سطح تولید را منابع داخلی تشکیل می‌دهد.

در حالی که مجموع صادرات بخش ماشین آلات در سال 2005  ۵.2 میلیارد دلار بوده، این رقم در سال 2016 به 13،4 میلیارد دلار آمریکا افزایش یافته است.

در دوره 2016-2005 نرخ رشد سالیانه صادرات ماشین آلات 9% بوده و در همان دوره مجموع رشد صادرات ترکیه را پشت سر گذاشته است.

با سهم 9%  مجموع صادرات ترکیه ، محصولات حوزه‌ي ماشین‌آلات (که چهارمین صنعت صادراتی بزرگ کشور است)، به بیش از 200 کشور صادر می‌شود.60% از محصولات صادراتی حوزه‌ی ماشین‌آلات، به کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا صادر می‌شوند .

مجموع واردات صنعت ماشین آلات در ده سال اخیر میانگین رشد 10،3% داشته و در سال 2016 به بیش از 26 میلیارد دلار آمریکا رسیده است. این مبلغ نشان دهنده تقاضای قوی موجود در بازار داخلی است.ورودی سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در تولید ماشین آلات منبع ارزنده ای برای مجموع سرمایه خارجی مستقیم ترکیه  ایجاد کرده است و در سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم محقق شده در صنعت تولید در دوره 2015-2005 حدودا دارای سهم 20% شده است.

هزینه‌های تحقیق و توسعه درتولید ماشین آلات در سال 2014 به 600 میلیون دلار آمریکا رسیده  و تقریبا 10% از کل هزینه‌های تحقیق و توسعه ترکیه را تشکیل داده است.

رقابت پذیری موجود در صنعت ماشین آلات ترکیه، باعث ایجاد هزینه‌های ورودی مناسب و پشتیبانی‌های قوی شده است.

هزینه‌های ورودی، شامل هزینه‌های نیروی کار رقابت پذیر، منابع انرژی با قیمت معقول و قابل اعتماد و مزایای لجستیک متکی بر موقعیت ژئو استراتژیک کشور است.

در بین پشتیبان‌ها نیز می‌توان به نیروی کار با کیفیت، تشویق‌های وسیع سرمایه‌گذاری، زیر ساخت متکی بر نوآوری، بستر تامین قوی و خوشه‌های داخلی اشاره کرد.

  • تماس با سازمان توسعه آناتولی شرقی
  • ۰ ۴۳۲ ۴۸۵ ۱۰ ۱۵
  • تماس با میز ایران
  • ۰ ۴۳۲ ۴۸۵ ۱۰ ۲۴
  • آدرس
  • Doğu Anadolu Kalkınma Ajansı
    Şerefiye Mah. Cumhuriyet Cad. 943. Sok. No:1 65140 İpekyolu / Van
  • ایمیل
  • kuk@daka.org.tr
رسانه‌های اجتماعی
تمامی حقوق برای سازمان توسعه آناتولی شرقی محفوظ است سال نشر طراحی وب