جمهوری ترکیه سازمان توسعه آناتولی شرقی
-: (GMT + 3)
Select Language

خودروسازی

پایه‌های صنعت خودروسازی ترکیه به اویل دهه‌ی ۶۰ میلادی بازمی‌گردد.

این صنعت مهم که از دوره سریع صنعتی شدن و پیشرفت گذشته است، تبدیل به صنعتی کامل شده است که از شرکت‌های مبتنی بر مونتاژ تا مهارت طراحی دارای ظرفیت تولید وسیع را دربرمی‌گیرد.

تولید کننده‌های قطعات اورجینال (OEM)، بین سال‌های 2000 و 2017 برای فعالیت‌های خود در ترکیه 14 میلیارد دلار آمریکا سرمایه‌گذاری کرده اند.

این سرمایه‌گذاری‌ها، با افزایش قابل ملاحظه ظرفیت تولید شرکت‌های مورد بحث، باعث شده‌اند که تولید کننده‌های قطعات اورجینال (OEM) در زنجیره ارزش جهانی جایگاه مهمی ‌را به دست آورند.صنعت خودروی ترکیه، که دارای استانداردهای بین المللی کیفیت و امنیت است، امروزه حتی فراتر از این استانداردها رفته و به کمک درک تولید با ارزش افزوده در موقعیتی کاملا موثر و رقابتی واقع شده است.به کمک نیروی کار رقابتی و دارای صلاحیت ، بازار داخلی پویا و موقعیت جغرافیایی، میزان تولید خودروی ۱۳ تولیدکننده‌ی جهانی OEM در ترکیه،  از 374،000 عدد  در سال 2002، به بیش از 1،7 میلیون در سال 2017 افزایش یافته است.این افزایش، نشان دهنده تحقق نرخ رشد سالیانه تقریبا 10% در دوره مورد نظراست.

این رشد مهم که صنعت خودرو سازی از خود نشان داده است، از پایان سال 2017 باعث شده است تا ترکیه به مقام 14مین تولیدکننده بزرگ دنیا و 5مین تولیدکننده خودرو در اروپا ارتقا پیدا کند.

ترکیه به خصوص در تولید خودروی تجاری، به یک مرکز تکامل‌یافته  تبدیل شده است.

از پایان سال 2016، ترکیه بزرگترین تولیدکننده خودروی تجاری سبک در اروپا است.

صنعت خودروسازی ترکیه، که به عنوان یک مرکز بی‌نظیر خودش را ثابت کرده است، در اهداف خود درنظر دارد ظرفیت‌های تحقیق و توسعه، طراحی و برند سازی خود را گسترش دهد.

در ترکیه از انتهای سال 2017، 132 مرکز طراحی و تحقیق و توسعه متعلق به تولید کننده‌ها/تامین کننده‌ها در حال فعالیت هستند.

مارک‌های Ford، Fiat، Daimler، AVL و Segula از جمله مارک‌های جهانی مطرحی هستند که در ترکیه در زمینه‌های توسعه محصول، طراحی و مهندسی فعالیت دارند.

مرکز تحقیق توسعه Ford Otosan یکی از سه مرکز بزرگ تحقیق و توسعه‌ي «فورد» است که در ترکیه فعالیت دارد؛ مرکز تحقیق و توسعه Fiat در بورسا نیز، تنها مرکز شرکت ایتالیایی است که خارج از ایتالیا فعالیت دارد.

از طرف دیگر، مرکز تحقیق و توسعه Daimler در استانبول ، نقش مکمل فعالیت‌های تولید کامیون و اتوبوس شرکت آلمانی در ترکیه را بر عهده گرفته است.

AVLترکیه، دومین مرکز تحقیق و توسعه خود را در ترکیه افتتاح کرده است؛ این شرکت همچنین توسعه تکنولوژی‌ خودروی بدون راننده و هیبریدی را نیز شروع کرده است.

ترکیه از نظر زنجیره‌ی تامین‌کننده نیز محیط حمایتی ارائه می‌دهد.

در کشور، حدودا 1،100 تامین کننده قطعات پشتیبان تولید برای تولیدکننده‌های قطعات اورجینال ( (OEM وجود دارد.

قطعات، به صورت مستقیم به خطوط تولید تولیدکنندگان خودرو وارد می‌شوند و نرخ بومی‌سازی در «OEM»‌ها بین 50%-70% متغیر است.

ترکیه میزبان تعداد زیادی تامین‌کننده جهانی نیز هست.بیش از 250 تامین‌کننده جهانی وجود دارند که از ترکیه به عنوان پایگاه تولیدی استفاده می‌کنند و 28 مورد از آن‌ها، در میان 50 تامین‌کننده جهانی بزرگ قرار دارند.تولید کننده‌های خودرو، با گذشت زمان هر چه بیشتر ترکیه را به عنوان پایگاه تولید جهت صادرات انتخاب می‌کنند.

تعلق حدود 80% از تولید ترکیه به بازارهای خارجی در سال 2017 نشان دهنده این وضعیت است.از همان دوره، از ترکیه به بازارهای خارجی بیش از 1،300،000 خودرو صادر شده است.

همچنین در سال گذشته، ترکیه با صادرات 986،000 خودرو،  بزرگترین صادرکننده خودرو به اروپا شده است.

اگرچه آلمان، فرانسه، ایتالیا و انگلیس و اسپانیا بازارهای اصلی صادرات خودروی ترکیه هستند، به کمک شرکت‌های منطقه ای  در حال پیشرفت و دارای پتانسیل فروش بالا در مسیرهای صادرات میل به  تنوع در زمینه‌ي کشورهای مقصد نیز افزایش یافته است.

افزایش سرانه‌ي درآمد ملی از 3000 دلار آمریکا در سال‌ 2000 ، به 11،000 دلار آمریکا  در سال 2017، فروش بازار وسایل نقلیه موتوردار را نیز افزایش داده است.

در حالیکه تعداد فروش سالیانه موجود در بازار در اوایل سال‌های 2000 ، 360،000 بود، از سال 2017 به طور میانگین به  1،000،000  افزایش یافته است.

علیرغم افزایش چشمگیر در فروش، با نرخ 165 وسیله نقلیه به ازای هر 1000 نفر،  نفوذ خودرو در ترکیه همچنان نسبت به کشورهای اروپا (که از هر دو نفر یک نفر صاحب خودرو هستند) عقب‌تر است.این امر نشان دهنده فرصت‌های بی شمار موجود برای تولید کننده‌های خودرو می‌باشد.نرخ ماشین‌داری پایین و افزایش قدرت خرید، باعث افزایش فروش خودرو در سالهای پیش رو خواهد شد.

  • تماس با سازمان توسعه آناتولی شرقی
  • ۰ ۴۳۲ ۴۸۵ ۱۰ ۱۵
  • تماس با میز ایران
  • ۰ ۴۳۲ ۴۸۵ ۱۰ ۲۴
  • آدرس
  • Doğu Anadolu Kalkınma Ajansı
    Şerefiye Mah. Cumhuriyet Cad. 943. Sok. No:1 65140 İpekyolu / Van
  • ایمیل
  • kuk@daka.org.tr
رسانه‌های اجتماعی
تمامی حقوق برای سازمان توسعه آناتولی شرقی محفوظ است سال نشر طراحی وب