جمهوری ترکیه سازمان توسعه آناتولی شرقی
-: (GMT + 3)
Select Language

گردشگری

ترکیه دهمین مرکز گردشگری محبوب دنیا است و در سال 2017 میزبان بیش از 38،6 میلیون نفر توریست بوده است.ترکیه در حوزه‌ی گردشگری، چه در صنایع جا افتاده و چه در صنایع در حال رشد، فرصت‌های سرمایه‌گذاری وسیعی را فراهم کرده است. صنعت گردشگری به دلیل موقعیت مناسب کشور، پتانسیل موجود، پروژه‌های عظیم و اهداف پز مدعایی که برای سال 2023 تعیین‌شده‌اند، با سرعتی بیش از ظرفیت تخت‌های موجود در هتل‌ها، در حال رشد است.علیرغم افزایش قابل توجه در میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در کشور در سال‌های اخیر، برای سرمایه‌گذاری جدید همچنان فرصت‌های بزرگی وجود دارد. طرح‌های آناتولی شرقی و جنوب شرقی علاوه بر گردشگری فرهنگی، با ویژگی‌های منحصربفرد منطقه‌ای خود، دارای پتانسیل‌های بزرگ قابل ارزیابی در زمینه‌ی «بوتیک هتل‌»‌ها (که با تاریخ و فرهنگ منطقه همخوانی دارند) می‌باشد.

برخی از داده‌ها و ارقام مهم در حوزه‌ی گردشگری ترکیه به شرح ذیل است:

بر اساس داده‌های سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد(UNWTO) ترکیه در سال 2016 دهمین مرکز گردشگری محبوب دنیا بوده است.

بر اساس داده‌های وزارت فرهنگ و گردشگری در سال 2017، در حالی که تعداد بازدیدکنندگان خارجی ترکیه 38،6 میلیون بوده، مجموع درآمد حاصل از صنعت گردشگری در همان سال، 26 میلیارد دلار آمریکا بوده است.

رشد صنعت گردشگری ترکیه در سال‌های اخیر، بالاتر از میانگین‌های جهانی صورت گرفته است، و کمک مستقیم این حوزه به بهبود کسری  در سال 2017 ، 36% شده است.

در پایان سال 2017، در کشور بیش از 12،856 مجتمع اقامتی ثبت‌شده وجود دارد. در حالیکه  9،186  مورد از این مجتمع‌ها دارای مجوز اخذ شده از شهرداری‌های مرتبط می‌باشد، 3،670 مجتمع باقیمانده نیز دارای گواهی کسب و کار گردشگری هستند. مجموع ظرفیت تخت این مراکز بیش از 1،482،492 نفر است. ساخت 281 پروژه، که 74،130 تخت مورد نیاز برای ترکیه را فراهم خواهد کرد، ادامه دارد.

 

در خصوص گردشگری مذهبی نیز، ترکیه یکی از کشورهایی است که مکان‌های مقدس متعلق به دین‌های بزرگ مختلفی را در خود جای داده است. ازمجموع 316 اثر معماری، 167 متعلق به اسلام، 129 مورد متعلق  به مسیحیت و 20 مورد مربوط به دین یهودی است.هنگامیکه تعداد بازدید کنندگان خارجی در نظر گرفته می‌شود، آنتالیا شهری است که بیشترین تعداد گردشگر را به خود اختصاص می‌دهد.شهرآنتالیا و شهرستان‌‌های اطراف آن (از جمله کِمِر، بِلِک وکاش) در سال 2017 توسط 25% از توریست‌های ورودی به کشور مورد بازدید قرار گرفته ‌اند، در این منطقه بیش از 500 هتل 4 ستاره و 5 ستاره وجود دارد.تعداد  زنجیره‌ها و گروه‌های هتلی در ترکیه (با افزایش دو برابری نسبت به سال ۲۰۰۱) امروزه به 165 رسیده است.این 165 زنجیره در ترکیه مجموعا 824 هتل دارند. 82% از این زنجیره‌ها و گروه‌ها، هتل‌های محلی، 15% آن‌ها خارجی، 3% مشترکاً محلی- خارجی هستند.ترکیه با داشتن نوار ساحلی به طول 7،200 کیلومتر، دارای 454 پلاژ پرچم آبی است، و بعد از اسپانیا (که 579 پلاژ پرچم آبی دارد) از میان 38 کشور، در رتبه دوم قرار دارد.در ترکیه همچنین 22 عدد بندر کشتی تفریحی پرچم آبی وجود دارد.

ترکیه در حالی که از نظر پتانسیل گردشگری زمین گرمایشی (ژئوترمال) در دنیا بین هفت کشور اول قراردارد، با 1500 چشمه‌ی آب گرم در اروپا رتبه نخست را دارد. ظرفیت مجموع تخت‌های موجود در مجتمع‌های آب گرم مختلف نیز  به 55،140 رسیده است.منطقه بِلِک، به عنوان مهم ترین مرکز گلف ترکیه شناخته می‌شود. بلک، با 15 زمین گلف، ظرفیت تخت 500 عددی و2 میلیون توریست سالانه، از جمله محبوب‌ترین مراکز توریستی جهان است.بِلِک همچنین در سال 2008 توسط اتحادیه اپراتورهای تور گلف بین المللی (IAGTO) به عنوان بهترین مقصد گلف اروپا انتخاب شده است.

در لیست  10 شهری که بیشترین بازدیدکننده دنیا را به خود اختصاص داده‌اند (بر اساس داده‌های گردشگری  آژانس مسافرتی فوربس در سال 2017 )، استانبول در جایگاه 6ام قرار گرفته است.صنعت گردشگری، برای سال 2023 ، 50 میلیون گردشگر و 50 میلیارد دلار آمریکا را هدف گذاری کرده است. دولت ترکیه از طرفی طرح‌های تشویقی از  قبیل مبالغ خدماتی با قیمت پایین و نرخ‌های مالیاتی پایین ارائه می‌دهد، از طرفی نیز سیاست‌هایی را در پیش گرفته است که هر نوع عملیات اداری که باعث کند شدن سرعت رشد صنعت گردشگری می‌شود را حذف می‌کند.

 

منبع دفتر سرمایه گذاری ریاست جمهوری ترکیه

  • تماس با سازمان توسعه آناتولی شرقی
  • ۰ ۴۳۲ ۴۸۵ ۱۰ ۱۵
  • تماس با میز ایران
  • ۰ ۴۳۲ ۴۸۵ ۱۰ ۲۴
  • آدرس
  • Doğu Anadolu Kalkınma Ajansı
    Şerefiye Mah. Cumhuriyet Cad. 943. Sok. No:1 65140 İpekyolu / Van
  • ایمیل
  • kuk@daka.org.tr
رسانه‌های اجتماعی
تمامی حقوق برای سازمان توسعه آناتولی شرقی محفوظ است سال نشر طراحی وب