جمهوری ترکیه سازمان توسعه آناتولی شرقی
-: (GMT + 3)
Select Language

حمایت از صادرات

برنامه‌ی فرآوری داخلی

هدف از برنامه‌ی فرآوری داخلی این است که صادرکنندگان را قادر سازد تا مواد اولیه مربوط به تولیدات صادراتی خود را، بدون اینکه مشمول پرداخت عوارض گمرکی (از جمله مالیات بر ارزش افزوده و اقدامات سیاست تجاری) شوند، به قیمت‌های جهانی خریداری کنند؛برنامه فرآوری داخلی دو نوع اقدام فرآوری را شامل می‌شود: نظام معافیت مشروط و نظام بازپرداخت.

1) نظام معافیت مشروط: معافیت از مالیات‌ها و عوارض و معافیت از سیاست‌های تجاری را در خصوص مواد اولیه، مواد نیم‌ساخته، تجهیزات موردنیاز بسته‌بندی و بهره‌برداری وارداتی که در تولید کالاهای صادراتیِ مشمول برنامه فرآوری داخلی به کار می‌روند و در بازار آزاد موجود نیستند، فراهم می‌کند. علت نامگذاری این نظام با عنوان مشروط این است که صادرکننده باید تعهد دهد که با تأمین لوازم و تجهیزات وارداتی، از آن‌ها فقط در تولید و صادرات محصولات مشمول برنامه فرآوری داخلی استفاده کند. تعهدی که در قبال این لوازم و تجهیزات داده می‌شود، با انجام صادرات محصول نهایی پایان می‌یابد.

2) نظام بازپرداخت: عبارت است از عودت مالیات‌ها و عوارضی که در هنگام واردات مواد اولیه، مواد نیم‌ساخته، تجهیزات موردنیاز بسته‌بندی و بهره‌برداری که در تولید کالاهای صادراتیِ مشمول برنامه فرآوری داخلی به کار می‌روند و در بازار آزاد موجود هستند، پرداخت شده است. با صادرات محصول نهایی مشمول برنامه فرآوری داخلی، این مالیات‌ها و عوارض عودت داده خواهند شد. در مورد لوازم و تجهیزات وارداتی اقدامات سیاست تجاری اعمال می‌شوند و همه مراحل واردات از جمله اقداماتی که در قوانین فنی و مقررات استانداردهای تجارت خارجی آمده است، باید تکمیل گردند.

 

بررسی و ارزیابی درخواست‌های حمایت

باید بتوان مشخص کرد که آیا مواد اولیه وارداتی برای تولید محصولات صادراتی موردنظر استفاده شده‌اند یا خیر.

این فعالیت نباید تأثیر منفی بر منافع اقتصادی تولیدکنندگانی که در منطقه گمرکی فعالیت دارند، داشته باشد.

فعالیت‌ها باید ارزش افزوده ایجاد کنند و محصول نهایی نباید بر روی رقابت موجود در آن بخش اقتصادی، تأثیر منفی بگذارد.

شرکت باید در داخل مرزهای ترکیه تأسیس شده باشد.


 

امتیازات برنامه فرآوری داخلی

عودت 100 درصدی عوارض گمرکی

عودت 100 درصدی مالیات بر ارزش افزوده

عودت 100 درصدی مالیات بر مصرف

عودت 100 درصدی وجه حمایت از مصرف منابع (KKDF)

عودت 100 درصدی مالیات حق تمبر

معافیت از سهمیه‌ها و اقدامات نظارتی: برای تعداد زیادی از کالاها سهمیه‌بندی‌های وارداتی تعیین‌شده‌ای از طرف دولت وجود دارد، که دارندگان گواهی برنامه فرآوری داخلی از این سهمیه‌‌بندی‌ها مستثنی هستند. دولت همچنین قیمت‌های بازار را برای برخی از محصولات تعیین می‌کند و بدون توجه به قیمت پرداخت‌شده توسط وارد کننده، مالیات فروش این محصولات را براساس قیمت تعیین‌شده‌ی بازار اعمال می‌کند. اما افرادی که در چهارچوب برنامه فرآوری داخلی فعالیت می‌کنند، از چنین اقدامات نظارتی هم معاف خواهند بود.

این معافیت برای فروش و تحویل در داخل کشور مجاز است.

 

  • تماس با سازمان توسعه آناتولی شرقی
  • ۰ ۴۳۲ ۴۸۵ ۱۰ ۱۵
  • تماس با میز ایران
  • ۰ ۴۳۲ ۴۸۵ ۱۰ ۲۴
  • آدرس
  • Doğu Anadolu Kalkınma Ajansı
    Şerefiye Mah. Cumhuriyet Cad. 943. Sok. No:1 65140 İpekyolu / Van
  • ایمیل
  • kuk@daka.org.tr
رسانه‌های اجتماعی
تمامی حقوق برای سازمان توسعه آناتولی شرقی محفوظ است سال نشر طراحی وب